24.novembris - Mūžības svētdiena.
Mācītāja ILGVARA MATĪSA sprediķis.
..................
,,Kad Marija nonāca tur, kur bija Jēzus; ieraudzījusi Viņu, tā metās pie Viņa kājām un sacīja Viņam: Kungs, ja Tu būtu šeit bijis, mans brālis nebūtu nomiris. Jēzus, redzēdams viņu un jūdus, kas ar to bija atnākuši, raudam, garā satriekts, uztrauca sevi, Un Viņš sacīja: Kur jūs viņu nolikāt? Tie Viņam atbildēja: Kungs, nāc un skaties! Un Jēzus raudāja. Tad jūdi sacīja: Lūk, kā Viņš to mīlējis. Bet daži no viņiem sacīja: Vai Šis, kas atvēra acis aklajam no dzimšanas, nevarēja izdarīt, lai viņš nenomirtu? Tad Jēzus, atkal sevī satraukts, piegāja pie kapa. Tā bija ala, un tai bija uzlikts akmens. Jēzus sacīja: Noņemiet akmeni! Mirušā cilvēka māsa Marta sacīja Viņam: Kungs, viņš jau smird, jo ir pagājušas četras dienas. Jēzus sacīja viņai: Vai es tev neteicu: ja tu ticēsi, tad redzēsi Dieva godību? Tad noņēma akmeni. Bet Jēzus, pacēlis acis uz augšu, sacīja: Tēvs, es pateicos Tev, ka Tu mani esi uzklausījis! Es gan zināju, ka Tu mani vienmēr uzklausi; bet apkārtstāvošās tautas dēļ es sacīju, lai viņi ticētu, ka Tu mani esi sūtījis. To sacījis, Viņš stiprā balsī sauca: Lācar, nāc ārā! Un tūdaļ iznāca nomirušais. Kājas un rokas tam bija ietītas līķautos, un viņa seja bija ar sviedrautu aizsieta. Jēzus sacīja viņiem: Atraisiet viņu un atļaujiet viņam aiziet!’’ (Jņ. 11:32-44)
Labdien, Kristū mīļotie Mūžības svētdienā! Kādreiz mēs tā domājam, ka kāda skumja un bēdīga situācija ir tiešie mūsu dzīvē un ka tā ir ārkārtīgi unikāla jeb pavisam grūtāka vai smagāka, nekā citiem. Taču, lasot Bībeli, mēs atklājam, ka gluži tā nav. Saslima Jēzus ģimenes draugs Lācars, cik var saprast, tad viņš bija pavisam jauns jauneklis, kas jau pats par sevi liekas netaisnīgi, kādēļ jaunam cilvēkam ir tā jāsaslimst, taču redzam, ka tā notiek. Taču Jēzus bija tālu no tās vieta, kur bija Lācars, Viņš nebija klāt Viņa sasirgšanā un nāvē. Un tas, ko dara Marija, tā pati Marija, kura aiz lielas mīlestības bija uz Jēzus galvas lējusi ārkārtīgi dārgu eļļu, dara to pašu, ko liela daļa cilvēku, kad kāds negaidīti nomirst - viņa meklē vainīgo. Tā ir dabiskā reakcija, kad mēs nespējam pieņemt notikušo un mēģinām rast izskaidrojumu. Viņa saka: ,,Kungs, ja Tu būtu bijis šeit, mans brālis nebūtu nomiris’’. Viņa nevaino Jēzu tādā izpratnē, ka Jēzus būtu kaut ko viņam nodarījis, bet tieši par to, Viņš nav bijis blakus. Vai gan mēs arī šodien nedarām līdzīgi. Vai tā būtu bijusi slimība vai traģēdija vai vēl kas cits, mēs meklējam vainīgo. Ja ne citus, tad sevi. Mēs meklējam it kā alternatīvu notikumu attīstību, to izspēlējot savā prātā, kā varētu būt bijis, ja būtu bijis tā vai šā.
Ir piecas pakāpes krīzes situācijās, kurām ir izpētīts, ka cilvēks iziet cauri līdz samierināšanās ar notikušo.
Pirmais ir noliegums. Tas ir, kad mēs nevaram noticēt tai situācijai vai traģēdijai, kura ir notikusi. Tad mums gribas teikt ,,tas nevar būt. Tā noteikti nav patiesība. Nesaki man to, es to nevēlos dzirdēt’.’’ Mēs šajā stadijā bieži vien arī meklējam ārējas zīmes un citu apstiprinājumu tam, ka tas, par ko esam dzirdējuši, tomēr nav notici. Vai arī ja esam bijuši klāt cilvēka nāves brīdī, tad tomēr esam sapņojuši.
Otrā stadija ir dusmas. Mēs meklējam aktīvi vainīgo, un katram savā veidā, arī agresiju. Un mēs vienmēr atradīsim kādu vainīgo, neatkarīgi, no tā, vai viņam vispār ir ar to, patiesībā, kāds sakars vai nē. Un ja ne citus atradīsim, tad meklēsim vainu sevī.
Trešā stadija ir tirgošanās. Mēs izsveram savā prātā, kādēļ tā notika un ko vajadzētu darīt citādi.
Ceturtais ir nomāktība - depresīva skumju stadija, kurā cilvēks saprot, ka radušies apstākļi tiešām ir realitāte un pats cilvēks neko daudz ietekmēt šeit nevar.
Un piektais - pieņemšana
Tikai tad, kad cilvēks ir izgājis cauri visām iepriekš minētajām stadijām, ir iespējams miers. Tikai pēc tam var sākties situācijas un apstākļu pieņemšana.
Bet tad ir nākošais, par ko nerunā psihologi, jo tiem, kuri nav kristieši, tie šo nākošo soli zaudē, bet tā ir TICĪBA.
Tāpat kā Lācara māsa Marija, arī otra māsa Marta saka: ,, Kungs, ja tu būtu bijis šeit, mans brālis nebūtu nomiris.’’ Jēzus saka Martai, Lācara māsai: ,,Tavs brālis augšāmcelsies’’, uz ko Marta atbildēja: Zinu, ka viņš augšāmcelsies, kad būs augšāmcelšanās pastarā dienā.” Viņas teiktajā nav šaubu par to, viņā bija īstena ticība. Tas, lūk ir tas solis, ko nepazīst laicīgā psiholoģija un kur tā nespēj sniegt nedz īstu mierinājumu, nedz kādu apgalvojumu atšķirībā no baznīcas, kurai šī vēsts ir dota. Taču viss šis pārējais patiesi ir taisnība, noliegums, dusmas, nomāktība, pieņemšana ir arī kristiešiem.
Atgriežoties pie vainošanas. Jā, arī citi jūdi saka: ,,Vai Šis, kas atvēra acis aklajam no dzimšanas, nevarēja izdarīt, lai viņš nenomirtu?’’ Vai tā nav ar katru traģēdiju, ka mēs skaļi vai pie sevis jautājam: Kādēļ, Dievs, tu to nenovērsi? Pagājušajā nedēļā mēs pieminējām divas ārkārtīgi smagas traģēdijas – gan Zolitūdes Maximas traģēdiju, kur 2013. gadā gāja bojā 54 cilvēki ugunsgrēkā, gan Golodomoru Ukrainā, kur Padomju varas mākslīgi izraisītā bada nāvē 1932. un 1933. gadā gāja bojā vairāki miljoni cilvēku.
Dažkārt iemeslus mēs varam izskaidrot pavisam loģiski, kā piemēram šajās tikko pieminētajās traģēdijās, ka tur bija nepiemērotas izturības skrūves konstrukcijām vai ka pie bada nāves bija apzināts tautas genocīds. Taču ir daudzas traģēdijas, kur mēs nevaram atrast loģisku izskaidrojumu. Nu kādēļ vajadzēja tik smagi saslimt tik jaunam cilvēkam kā Lācaram. Un kā vienā, tā otrā situācijā mēs varam vainot Dievu un sacīt ,,kāpēc Tu pieļāvi tam notikt?’’ Taču skaidru atbildi mēs par to šajā dzīvē negūsim. Mēs daudzas lietas nespējam pieņemt, kuras notiek, jo tās ir mūsu prātam nepieņemami, mūsuprāt tās nedrīkstētu notikt un tomēr tās notiek. Un tikai tad, kad paši ar tām saskaramies, mēs spējam tā pa īstam līdzi just citiem, nevainojot viņus par noliegšanu, dusmām vai nomāktību. Mēs visu savu dzīvi neliekam uz ticību, mēs pilnībā nevēlamies atdot savu dzīvi Dieva rokās, taču tad, kad notiek kaut kas patiešām slikts, tad pilnu atbildību mēs vēlamies no Dieva. Vai arī tā nav cilvēka liekulība? Mums vieglāk ir pieņemt grēcīgumu šajā pasaulē, bet grūtāk pieņemt slimības, traģēdijas, nelaimes gadījumus un nāvi. Pie grēkiem mēs bieži vainu nerodam sevī, bet pie nelaimēm gan mēdzam vainojam Dievu.
Mums, kā Kristus sekotājiem ir atklāts kāds īpašs ceļš, lai mēs no iznīcīgā noklūtu neiznīcības gaismā, no nāves uz dzīvību, no grēka uz svētumu, no bēdām uz prieku, no šķiršanās sāpēm uz atkal satikšanās asarām.
Jēzus ar Lācara uzmodināšanu atgādināja, ka Dievam ir vara piecelt mirušos. Viņš atdevas noskumušajām māsām atpakaļ viņu mīļo brāli. Vai tā nav vislabākā ziņa pasaulē. Un tā ir tikai mums, kristiešiem atklāta, bet cik daudzi cilvēki to vēl nepazīst. Viņi tiek, varbūt, līdz situācijas pieņemšanai, taču viņiem nav ceļa uz Augšāmcelšanos, viņiem nav vēl Kristus.
Par Lācara nāvi neraudāja tikai tuvinieki vien, par viņa nāvi raudāja arī pats Jēzus.
Iedomājoties vien šo skatu, kad ļaudis pie šī kapa, noraudājušies un noskumuši, bet Jēzus skaļā balsī sauc ,,Lācar, nāc ārā’’. Un tur Lācars nāk – līķautā ietīts un sviedrautā ietīts un seja svedrautā aizsegtā…
Mēs nekad nevarēsim izskaidrot visas lietas, mums nav tas dots, bet mums ir dots Kristus, un Viņš ir ceļš, patiesība un dzīvība.
Man ļoti patika žurnālā ,,Svētdienas Rīts’’ ievietotais stāstiņš bērniem;
,,Sandrai patika doties mātei līdzi uz lielveikali. Viņa tur parasti apstājās uz pirmā pakāpiena un kustīgās trepes uzveda viņu uz nākamo stāvu. ,,Man ļoti patīk braukt ar eskalatoru.’’ Sandra teica savam mazajam brālītim Jānītim. ,,Kas ir eskalators?’’ Jānītis jautāja viņai. ,,Tie ir pakāpieni, kas kustas. Tev nemaz nav jākāpj, jo pakāpieni paši tevi nes augšup’’, skaidroja māsa Sandra.
,,Hei!’’ iesaucās Jānītis. ,,Tad jau eskalatos ir kā Jēzus! Viņš uzved cilvēkus debesīs!’’ Jēzus taču saka ,,Es esmu ceļš’’. Arī māceklis Toms reiz vaicāja Jēzum ,,Kā mēs varam zināt ceļu?’’ Taču Jēzus, atbildot nerunā par ceļa virzienu vai spēju kaut ko izdarīt. Galvenais ir sekot – palikt kopā ar Jēzu. Tās ir ceļš. Tā ir patiesība un dzīvība. Tas ir kā braukt augšup ar eskalatoru. Tas ir kā iekāpt Noa šķirstā un peldēt pāri lielajiem plūdiem. Jēzus ir ceļš kā trepes, kas ved augšup un Viņa baznīca ir kā kuģis, kas ved pāri iznīcībai. Atliek vien ticēt un uzticēties Viņam un tā izglābt dvēseli mūžīgai dzīvībai. Šim kuģim var būt lūgšanu airi un Svētā Gara buras. Tāpat šim ticības kuģim ir cerības enkurs, lai tas nepazustu vētrās.’’
Jēzus zina, kas ir nāve, jo, lai mums varētu piedoti tikt mūsu grēki, Viņš to izcieta. Un Viņš augšāmcēlās, lai arī mēs varētu tikt Augšāmcelti. Viņš uzcēla no nāves Lācaru ne tikai viņa māsu dēļ, bet visu mūsu dēļ, lai tā mums būtu mūžīga liecība par viņa varu pār nāvi un dzīvību, ko Viņš vēlas mums dot. Arī tādēļ, ka lai mēs nedomātu, ka Augšāmcelšanās attiecas tikai uz pašu Jēzu, bet uz mums visiem.
Šo ticību nevar mums atņemt. Lai kādas valdības nāktu un ietu. Lai kādi būtu kari vai nelaimes, ko mums vēl nāktos piedzīvot, bet šī ticība ir mūsu. Tā mūs dara laimīgus, pateicīgus un mierinātus.
Jēzus sacīja: ,, Kas tic uz mani, tas dzīvos, kaut arī viņš mirtu! 26Un katrs, kas dzīvo un tic man, nemirs nemūžam! Vai tu tici tam?” šo jautājumu Jēzus uzdeva Martai un jautā mums katram: vai tu patiešām tam tici. Es ticu!
Arī apustulis Pāvils mums atgādina: ,,Mēs negribam, ka jūs, brāļi, būtu neziņā par aizmigušajiem un skumtu tāpat kā visi pārējie, kas ir bez cerības. 14Mēs ticam, ka Jēzus ir miris un augšāmcēlies. Tāpat arī Dievs tos, kas Jēzus žēlastībā aizmiguši, augšāmcels līdz ar viņu.’’ (1Tes. 4:13-14).
