Mācītāja ILGVARA MATĪSA sprediķis VASARSVĒTKOS

,,Jēzus sacīja: “Tagad Cilvēka Dēls ir pagodināts, un Dievs ir pagodināts viņā. Dievs arī pagodinās viņu sevī un pagodinās viņu tūlīt. Bērniņi, vēl mazu brīdi es esmu ar jums. Jūs mani meklēsiet, un, tāpat kā es jūdiem esmu teicis, tā arī jums tagad saku: kurp es aizeju, jūs nevarat nākt. 34Es jums dodu jaunu bausli – mīliet cits citu! Kā es esmu mīlējis jūs, tā arī jūs mīliet cits citu. Ja jums būs mīlestība savā starpā, visi zinās, ka jūs esat mani mācekļi.” (Jņ. 13:31-35)
Labdien, mīļā draudze! Šie Evaņģēlija vārdi mums kaut ko atgādina no mūsu ticības apliecībām, ka Jēzus, būdams uz zemes, ir patiess Dievs patiess cilvēks. Evaņģēlists Jānis saka, ka ,,Cilvēka Dēls ir pagodināts un Dievs pagodināts Viņā.’’ Sarežģīti vārdi, taču tie izsaka to, ka Jēzus doties uz krusta nāvi uztver kā lielāko godu – atdot savu dzīvību par citiem! Šie vārdi arī runā par abām Jēzus dabām – cilvēcisko un dievišķo. Tajā brīdī, kad Jēzus devās uz krusta nāvi, mēs nevaram izšķirt, kurā brīdī ir cilvēciskā un kurā dievišķā, jo cieta par mums abas Viņa dabas, taču mira cilvēciskā daba, taču, kā Dievam sāpēja pazemojums un plīsa Viņa sirds
Bieži vien mēs esam tālu no tā, ka darīt kaut ko priekš mums būtu patiess gods, ka varam citiem palīdzēt. Un arī, ka mēs to neuztvertu tikai kā pazemojumu un ar lielām sāpēm, kad kāds pasmejas par mūsu ticību uz Jēzu, bet gan drīzāk pat kā pagodinājumu. Tas, ka tu vari Dievam kalpot – tas ir tavs gods un tavs prieks, nevis tikai apgrūtinājums. Citā tulkojumā šis vārds ,,pagodināts’’ tiek tulkots arī kā ,,paaugstināts’’ – un šeit ir arī tiešā šī vārda nozīmē, jo Jēzus tika pacelts augšā uz krusta. Tad kad mēs vēlamies kādu pagodināt, mēs viņu saucam priekā, aicinām goda vieta. Taču Jēzus goda un paaugstinājuma vieta, kur cilvēki Viņu nolika, bija augšā uz krusta. Šis paaugstinājums bija sāpīgs, tā bija Dieva Dēla izsmiešana un arī tāda nāve, pati kā tāda, un mocīšana, ir vispār cilvēciskās cieņas izsmiešana. Taču Kristus šo paaugstināšanu pie krusta saņēma kā to vienīgo pagodinājumu, ko grēka pilnā pasaule var sniegt.
Nesen redzēju kādus kadrus no kara, kur krievu virsnieki tur bedrēs paši savus tautiešus, izturoties pret tiem pat daudz sliktāk, kā saprātīgi cilvēki izturas pret dzīvniekiem. Šie savējie bija kaut ko ne tā izdarījuši kaujas laukā vai arī pametuši pozīcijas, vai nebija pildījuši kādas pavēles. Šie virsnieki ņirgājoties meta šiem izkāmējušajiem un puskailajiem cilvēkiem kādus dažus cepumus virsū. Vēl ir bijuši gadījumi, kur šiem sagūstītajiem liek pat kauties savā starpā un nogalināt vienam otru, un kurš izdzīvo, tas var izrāpties no bedres - tā nav pagātne, bet mūsdienas. Tāpat tās liecības, ko runā no krievu gūsta atgriezušies ukraiņu cilvēki, ir kaut kas neiedomājams. To, cik cilvēks mēdz būt nežēlīgs, neviens pat īsti nezina, līdz viņam tiek iedota vara tādam būt.
Tāpēc cilvēks nedrīkst būt bezdarbībā. Viņš nav aicināts neko nedarīt un sēdēt malā, bet tieši otrādi - nemitīgi domāt, kā darīt labu. Tad, kad tavas domas ir aizpildītas ar to, kā darīt labu, tad ir daudz mazāka iespēja, ka tu savā dzīvē varētu darīt tik ļaunas lietas, pat ja tev būtu šāda vara.
Vārds ,,Dievs’’ cilvēkiem šodien bieži vien izraisa vienaldzību. Vienai daļai tas nav vairs ne bargs Dievs ne mīlošs Dievs. Dievs ir gan bargs, gan mīlošs. Viņš ir bargs, jo Viņam ir jāsoda grēks un jāuzvar velns, bet mīlošs, jo jāatpestī grēkus nožēlojušo grēcinieku. Mīlestība ir Viņa būtība, bet bargums Viņa tiesības. Jēzus mums ir atklājis Dieva būtību. Un tieši šo Dieva būtību, tieši šo mīlestību, ar kādu nāca Jēzus, pasaule pienagloja krustā, to paaugstinot Golgātā.
Kā mēs varam pagodināt Dievu? Nesot pacietīgi Viņa Vārdu arī tad, kad ir grūti, arī tad, kad varam tikt par to apsmieti un nievāti, gluži, kā to dara arī Viņš mūsu dēļ.
Kristus ir sacījis: ,,Laimīgi taisnības dēļ vajātie, jo viņiem pieder Debesu valstība. Laimīgi jūs esat, ja jūs manis dēļ lamās un vajās, un runās visu ļaunu par jums. Priecājieties un gavilējiet – jūsu alga ir liela debesīs. Tāpat tie vajāja arī praviešus, kas bija pirms jums.’’ (Mt. 5:10-12)
Laimīgi jeb svētīgi, kā tas ir atšķirīgos tulkojumos. Jeb varētu arī sacīt ,,svētlaimīgi’’. No cilvēciskā viedokļa to ir grūti saprast, kā ir iespējams reizē tikt izsmietam un tajā pašā laikā būt svētīgam un laimīgam.
Pētera 1. vēstulē arī ir rakstīts: ,,Ja jūs nievā Kristus Vārda dēļ, svētīgi jūs esat! Jo apskaidrošanas un Dieva Gars dus uz jums. Bet, ja kas cieš, kristietis būdams, lai netur to par kaunu, bet pagodina Dievu ar šo vārdu.’’ (1Pēt. 4:14) ,,Bet, ja kas cieš, kristietis būdams, lai netur to par kaunu, bet pagodina Dievu ar šo vārdu.’’ 1Pēt. 4:16)
Dot Dievam godu ir kristieša mīlestības izpausme uz Dievu. Arī apustuļu vēstulēs nereti ir noslēgumā teikts par goda došanu Dievam, piem. Galatiešiem rakstīts: ,,Viņam lai gods mūžīgi mūžos! Āmen’’, (līdzīgi arī vēstulēs Ebrejiem, Filipiešiem un Pētera 1.vēstulē).
Tad, kad mūsu dievnamā ir skaisti, vai ir kārdinājums no citiem to izdzirdēt, ,,cik pie viņiem ir skaisti’’. Taču patiesais iemesls, ka ir skaisti, nekad nedrīkst būt vēlme saņemt cilvēcisko atzinību, bet gan pagodināt Dievu. Tas būtu augstākais prieks par draudzi tādēļ dzirdēt ,,kā viņi mīl Dievu’’, ,,Kā Viņi pagodina Dievu’’, cik mani tas ļoti iespaidotu, ja kāds to sacītu par citu draudzi: ,,kāda pie viņiem ir liela bijība un pagodinājums Dievam, tas tik bija kaut kas, ko mēs pieredzējām!’’
Kristus mūs māca, ka Viņš tiek pagodināts arī caur mūsu savstarpējām cieņpilnām attiecībām. Tas nav tikai par mums pašiem, lai mēs labi sadzīvotu, bet gan tas ļoti pagodina vai tieši otrādi ievaino Kristus sirdi, ja nav šādu attiecību draudzē.
Mums nav jāizpelnās pasaules atzinība. Pasaules un laicīgu cilvēku viedoklis nekad nedrīkst būt mūsu atskaites punkts, bet gan tikai un vienīgi Dieva skatījums uz mums un Viņa žēlastība ir mūsu atskaites punkts. Viņa paaugstinājums un pagodinājums pie krusta ir mūsu atskaites punkts. Kad mēs domājam par to, kas mēs esam, pirmkārt domājam par šo paaugstinājumu, ko saņēma Kristus pie krusta – kā mēs izskatāmies un kas esam raugoties tieši no krustā sistā Jēzus perspektīvas.
Jēzus saka: ,,Es jums dodu jaunu bausli – mīliet cits citu! Kā es esmu mīlējis jūs, tā arī jūs mīliet cits citu. Ja jums būs mīlestība savā starpā, visi zinās, ka jūs esat mani mācekļi.” (Jņ. 11:34-35). Šie vārdi ir par tādu mīlestību, kas ir izejoša no Dieva. Par tādu mīlestību, kad esam pacietīgi, piedodoši un gatavi atdot pat dzīvību, ja nepieciešams. Tieši pēc šādas, uzupurējošas mīlestības mūs var pazīt, ka esam Kristus mācekļi. Pasaule un tie, kas nav Kristus mācekļi, nav mūsu atskaites punkts, tomēr Kristus saka, ka ja šāda pati mīlestība būs mūsu starpā, kādu Kristus ir parādījis uz mums, tad pat pasaule (neticīgie cilvēki) mūs atpazīst kā Kristus mācekļus. Jo ko tad mēs darām? - mēs rādām jeb atdarinām Kristu. Tieši to arī nozīmē būt Viņa māceklim – rādīt un atdarināt Kristu.
Lai tas ir mūsu gods un mūsu rota! Lai tā ir mūsu laime un svētība vienmēr gataviem pagodināt mūsu Kungu un Pestītāju!
ĀMEN
Vēlos pateikties ikvienam, kurš bija klāt šajā notikumā! Paldies Gulbenes Novada pašvaldībai un kultūras centram par lielo atbalstu, lai varētu notikt šāds brīnišķīgs labdarības koncerts! Paldies Gulbenes kultūras centra jauktajam korim ,,Harmonija’’, diriģentiem Sabīnei Krilovai-Šmitei un Uldim Kokaram! Paldies pianistei Madarai Kalniņai, čellistei Elīzai Petrenko, flautistam Andim Klučiniekam, ģitāristam Rihardam Lībietim, tubistam Kasparam Šmitam, sitaminstrumentālistam Mārcim Kalniņa, vokālistam Hugo Ušackim, dziesminiekam Goran Gora un aktierim Gerdam Lapoškam! Paldies manai mīļajai draudzei, kura tik daudz nesavtīgi kalpo ar savu viesmīlību, gādājot bez mitas par tīrību, kā arī ar laipnu vārdu, par kurināšanu, dievnama izgreznošanu un maltītēm, kurās ielikta patiesi kristīga mīlestība! Ipaši nozīmīga bija mācītāja Edgara Jundža dēla tiesību zinātņu doktora Tālava Jundža klātbūtne, kurš pagodināja Dievu ar savu uzrunu un mūs visus iedvesmoja! Paldies Normundam par sveicienu korim Gulbenes Ev. lut. Torņa Atjaunošanas fonda vārdā!
Simtiem cilvēku piedzīvoja šo ,,Gaismas ziedēšanu’’, ar augstas izpildījuma kvalitātes latiņu un daudz ielikta dvēseliskuma! Viss bija tik ļoti pārdomāts un tajā bija jūtams, ka ielikts milzīgs darbs, lai būtu šāds skanējums!
Es domāju pēc tik brīnišķīga koncerta, aizejot nakts stundā mājās, daudziem bija vēl 10 reizes jāpadomā, vai tiešām skatīties Eirovīziju. Kad tu esi dzirdējis kaut ko tik skaistu un tīru, tad negribas neko no tā, ko nes šie šovi, tas šķiet kaut kas tik pretējs tam skaistumam, ko saņēmām mēs un kas tika veltīts Dievam!
Mūsu dievnama torņa atjaunošanai šajā vakarā tika saziedoti 1611,52 EUR! Paldies visiem, kuri ziedoja un atbalstīja ar savu koncertēšanu, ar rūpēm, ar lūgšanām un turpinās to darīt vēl uz priekšu!
Ikreiz, kad mēs klausāmies kādu skaistu uzrunu, mūs var kaut kas tajā visā aizkustināt un saviļņot, tas var pacelt emociju lidojumā un pēc brīža likt atkal nolaisties. Tomēr tad, kad šos vārdus tu dzirdi, tad ne emocijas ir būtiskākais un aizkustinājums, bet gan, vai tu tam tici! Ja tu patiesi tici, tad nekas vēl nebeidzas ar koncertu vai dievkalpojumu – tu esi kaut ko saņēmis tik brīnišķīgu, ko tu vari līdzi paņemt un kas liek tev to pārdomāt atkal un atkal!
,,Vai tu tam tici?’’ – Šis Jēzus jautājums nav zaudējis savu svētību un attiecas arī uz šo labdarības koncertu. Tad, kad mēs sākam ar mazumu un Dievs pieliek klāt tādā veidā, kādā tu pat nevaru iedomāties. Iespējams, ka mēs katrs esam to reiz piedzīvojuši, ka palīdzība nāk caur to cilvēku, caur kuru mēs paši nekad necerētu. Tas būtu tik skaisti – atjaunot Gulbenes centru. Jā līdzīgi, kā Rīgas centrs ir Rīgas Doms, tā Gulbenes – tās senākais dievnams! Lai tas varētu izdoties, katram no mums ir jātic, ka šo dievnamu iespējams atjaunot tā sākotnējā spožumā! Vārdi ,,Vai tu tam tici?’’ ir par Augšāmcelšanos, jā par mūsu, bet šajā vakarā – arī par dievnama augšāmcelšanu! Mūsdienās ir ļoti grūti kaut ko labot, daudz vieglāk ir iegādāties jaunu! Taču gluži kā Kristus mūs pārveido, atjauno un augšāmceļ, tā arī šodien ir jūtama cilvēku ticība, ka tiks augšāmcelts arī mūsu dievnams!
Paldies arī ,,Vēstnešiem’’, kuri ar prieku kalpoja mazajā Jaungulbenes baznīciņā! Man allaž mīļš ir šis mazais, starp dīķiem un alejām ieslēptais dievnams, kurā var sanākt tieši tik, cik lauku ciematā ticīgo var būt. Paldies Aivaram, Aigaram, Ingai, Ingum, Dolāram, Sanijai, Kasparam! Bija prieks kopā kalpot ar stāstiem no mācītāja Vilhelma Buša grāmatas ,,Neikdienišķa dzīve’’! Cilvēki bija aizkustināti, un pats galvenais – viņiem bija, ko paņemt sev līdzi no šīs Baznīcu nakts! Šie stāsti iedeva īstenu skatījumu no dzīves par piedošanu, tuvāk mīlestību, sirdsšķīstību un mūžīgo dzīvību., tos papildināja skaista dzeja un viss tika ietērpts mūzikā!
GODS DIEVAM AUGSTĪBĀ!
Māc. I. Matīss
Tik kaitinoši mums var šķist, kad kāds pasaka: ,,Es taču teicu, ka tā būs.” Un tik grūti ir atzīt, ka tā ir patiesība, ko otrs ir sacījis, un ka viņam ir taisnība. Taču pie taisnības bieži vien mēs nonākam tieši caur kļūdām. Kad ieraugām papriekš visu slikto un tikai tad secinām, ka tomēr vajadzēja darīt tā, kā ir sacīts. Taču dzīve ir pārāk īsa, lai nemitīgi izmēģinātu visu, par ko citi saka, ka tas nav nekas labs.
Liels bija pārsteigums, kad sievas, nākušas pie kapa, atrada to tukšu. Kādēļ gan viņām vajadzēja būt pārsteigtām tā, it kā viņas neko nebūtu dzirdējušas, ko Jēzus būtu mācījis? Tādēļ, ka pieņemt to, kas ir ticamāks mūsu cilvēciskajam prātam vai arī kas ir pašiem piedzīvots un redzēts, ir daudz vienkāršāk, bet to, kas nav pieredzēts un ko nav arī pieredzējis neviens mums pazīstams cilvēks, ir daudz grūtāk. Jēzus no nāves tika uzcēlis trīs cilvēkus – Sinagogas priekšnieka Jaira meitu, kādas atraitnes mirušo dēlu un savu draugu Lācaru. Šķiet, ka vajadzētu taču tam pārliecināt, ka augšāmcelšanās ir iespējama. Tomēr izrādījās, ka pat tas nebija pietiekami. Ir situācijas, kad mūsu loģika darbojas pret mums un apstrīd mūsu ticību. Mūsu pieredzētais vēl nav viss, kas šajā pasaulē pastāv. Tāpat kā tas, kas mums šķiet jauns, visbiežāk izrādās, ka nav nekas jauns.
Zīmīgs ir eņģeļu jautājums: ,,Ko jūs meklējat dzīvo pie mirušajiem?’’ Tieši tāpat arī, ja savus tuviniekus meklēsim kapos, tad veltīga ir mūsu kristīgā ticība – viņu tur sen jau vairs nav.
Eņģeļi tālāk saka: “Viņš nav šeit, bet ir augšāmcēlies. Pieminiet, ko Viņš jums runājis, vēl Galilejā būdams.’’ Vai gan nav tā, ka mēs bieži vien, paliekot nobriedušāki, atceramies, ko mums mācīja vecvecāki? Cik tas bija vērtīgi, cik tas bija īpaši. Pagājušajā piektdienā Stāķu skoliņā bija vecvecāku diena, zinu, ka tādas ir arī bērnudārzos. Tie ir tik jauki un svētīgi pasākumi un kopā laika pavadīšana. Un tad laiks tik ātri skrien, ka mums nešķiet tik būtiski, ko viņi mums māca, un tas škiet tik nemūsdienīgi un tik novecojuši. Bet, kad paši kļūstam vecāki, tad daudz ko atceramies, un vēl ir tik daudz, ko gribētos uzjautāt. Taču būs laiks, kad to vairs nevarēsim.
Jēzus arī zināja, ka mācekļi daudz ko nesapratīs, bet tik un tā viņiem to visu mācīja. Varētu teikt – kāda gan tam ir jēga, mācekļi noklausījās, pamāja ar galvu, bet, kad Kristus gāja uz krusta nāvi, tad pamuka kur kurais. Atceros, ka reiz dziedāju vienā skolotāju korī, kur diriģents kādā reizē bija ļoti dusmīgs par to, ka koris neizklausās tā, kā viņš vēlas, un viņš dusmās sacīja: “Tie, kuri no jums ir beiguši mūzikas skolu, aizejiet mājās un piespraudiet savas beigšanas apliecības pie sienas ar skavotāju un padomājiet, cik tas ir bezjēdzīgi, ka jūs vispār to mācījāties!”
Līdzīgi tā varētu sacīt par daudz ko dzīvē, ko esam mācījušies, taču nekad neesam to pielietojuši, un tādēļ, ka neesam to pielietojuši, esam to arī aizmirsuši. Varētu sacīt – kāda gan tad vispār tam ir jēga? Kāda jēga Jēzum bija mācīt mācekļus un tērēt ar viņiem diendienā 3 gadus? Jēga bija tāda, ka tad, kad Jēzus bija augšamcēlies un pats parādījies saviem mācekļiem, viņiem beidzot pielēca tas, ko Jēzus bija mācījis. Viņi savā ziņā bija daudz privileģētākā stāvoklī par mums, jo pieredzēja to savām acīm. Taču vai mēs visu to, ko esam redzējuši darām savus vecvecākus, protam to atkārtot un tagad varam mācīt saviem bērniem un mazbērniem? Atkarīgs no tā, cik nopietni mēs uz viņiem raudzījāmies un viņos klausījāmies, kad viņi to mācīja, un kas ne mazāk – cik no tā ir pierakstīts. Tieši tāpat arī mācekļi – tad, kad Jēzus aizgāja no zemes un sēdās pie Tēva labās rokas, tad viņiem bija atkal ,,jāceļ augšā’’ viss, ko no Jēzus viņi bija redzējuši un dzirdējuši, jāvelk ārā savi pieraksti, lai tagad uz to paskatītos ar pavisam citu skatījumu – gan uz notikumiem, kas bijuši, gan tiem, kas vēl nāks, gan arī kā Jēzus mācību pielietot ikdienā.
Eņģelis sacīja: ,,Pieminiet, ko Viņš jums runājis!” Tādēļ ir tik būtiski arī tas, ka Jēzus mācību kristieši savā starpā pārrunā. Ka nevis tikai noklausās dievkalpojumu un sprediķi, bet runā par to, ko Jēzus dara, no jauna to izceļ un aktualizē. Jēzus darbs un mācība noder katru mīļu dienu mūsu dzīvē. Kad mēs tā iedziļināmies un aizdomājamies par dienu, ko piedzīvojām, katrs mirklis, darbība un doma ir saistīta ar Dievu. Ne tādā nozīmē, ka mēs par Viņu nemitīgi runājam, tik labi tas nav, bet gan ka viss šajā mūsu laikā ir saistīts ar to, kā mēs attiecamies pret Dievu.
Tad, kad mēs no rīta pieceļamies, vai mēs ar Dievu sasveicināmies? Vai mums ir kaut mirklis mūsu ikdienā, kad mēs paceļam savas acis uz augšu un pieminam to, ka Dievs mūs redz un vēro mūsu sirdis? Mūsu skatiens uz augšu mums pašiem atgādina, ka mēs neesam šīs pasaules centrā.
Man kursos par aprūpi kāda lektore sacīja: “Mums dabiski ir jāpieņem tas, ka jebkurš, kurš ir piedzimis, arī nomirst.” Tik vienkārši. Un tā ir patiesība, tā ir kā normāla mūsu eksistences un dzīves rituma sastāvdaļa, nevis kaut kas īpašs. Tomēr Apustulis Pāvils vēstulē Korintiešu draudzei raksta: ,,Kā pēdējais ienaidnieks tiks iznīcināta nāve.’’ Tad kā tad īsti ir – normāla mūsu eksistences beigu sastāvdaļa vai ienaidnieks? Svētie Raksti mums atklāj, lai arī tas notiek, tomēr tas nav jāuztver kā pats par sevi saprotams. Un ja jau tas ir pats par sevi saprotams, tad kādēļ tas tomēr mums vienmēr tik ļoti sāp? Un Svētie Raksti mums saka pat vēļ kaut ko vairāk un kaut ko vēl pārsteidzošāku: tad, kad Dievs radīja pasauli un cilvēkus, nāve kā tāda pat nebija ieplānota, nebija domāts, ka cilvēki mirs.
Tomēr nāve sākās, tā sākās ar grēku, ar nepaklausību, kad Ādams un Ieva čūskas jeb velna kārdināti nepaklausīja Dievam un ēda no Dzīvības koka, no kura Dievs bija aizliedzis ēst. Dzīvība no tā laika tika ievainota. Un no tā brīža notika tas, kas varēja arī nenotikt, – cilvēki palika par mirstīgiem. Nāvi nevajag nekad romantizēt, vai tā būtu varoņa nāve vai neģēļa nāve, pati nāve nav nekas skaists, drīzāk dzīve, kas nodzīvota godājami un dievbījīgi, ir skaista. Taču Kristus augšāmcēlās un cels augšām arī visus mūs. Jēzus saka: ,,Patiesi, patiesi es jums saku: kas manus vārdus dzird un tic viņam, kas mani ir sūtījis, tam ir mūžīgā dzīvība un tas nenāk tiesā, bet no nāves ir pārgājis dzīvībā.’’
Kristus trīs gados atdzīvināja trīs cilvēkus. Tomēr tas vēl nebija tas pats, kas augšāmcēlās. Jo šis vārds latviski un ne tikai latviski, izsaka to, ka kāds ir uz augšu celts, Viņš vairs nedzīvo šai pasaulei, Viņš vairs nevēlas šeit palikt un Viņam vairs nav ievainojama un mirstīga miesa.
Kristus arī saka: ,,Tie vairs nevar nomirt, jo ir līdzīgi eņģeļiem…’’ (Lk. 20:36)
Vai tu vēlētos būt līdzīgs eņģelim? Es vēlētos – es vēlētos būt bez grēka un sliktas pagātnes. Bez visa sliktā, ko esmu runājis, domājis un darījis. Un tas ir iespējams – gan man, gan tev.
Jēzus saka: ,,Mana Tēva griba ir, lai ikvienam, kas skata Dēlu un tic viņam, būtu mūžīgā dzīvība, un es to augšāmcelšu pastarā dienā.” Skatīt Dēlu nozīmē neapstāties pie Jēzus tukšā kapa, bet Viņu meklēt un satikt – lūgšanās, dievkalpojumos, Viņā vārdā, kā eņģelis sacījis: ,,Pieminiet, ko Viņš jums runājis!’’ Jēzus uz mums runā caur savu vārdu. To es redzu, cik tas ir dzīvs, kā tas pieskaras cilvēku sirdīm dievnamos, pansionātos, uz gultas gulošiem cilvēkiem, ievainotajiem, grūtsirdīgajiem un dzīves lauztajiem, un tiem, kas vēl tikko bija bezcerībā. Tāpat kā nāvi ļaunumu un grēku mēs nedrīkstam uzskatīt pašu par sevi saprotamu, tāpat arī Jēzus uzvaru pār nāvi, grēku piedošanu un Viņa vārdus, ko Viņš runājis.
Kristus augšāmcelšanās notikums padarīja visas nākamās paaudzes par Kristus sekotājiem. Tas bija kaut kas tik īsts, cik vien īsts var būt, tas lika saprast, ka viss, ko Jēzus tika mācījis, bija ar jēgu un piepildījumu priekš tiem, kas Viņu redzēja vaigu vaigā un dzirdēja, un visām iepriekšējām paaudzēm, un tām, kas vēl tikai dzims. Daudzi cilvēki šodien seko viltus ziņām, bildēm, video. Kā gan mācekļi un pēc tam nākamās paaudzes līdz pat mūsu laikam spēj ticēt tam, kas nav nofilmēts vai nofotografēts? Atbilde ir viena – tie, kas to bija pieredzējuši, bija ar tik lielu ticību, ka spēja to līdz cilvēkiem aiznest. Protams, ne visi ticēja, ko Jēzus sacīja, ne visi ticēja, ko mācekļi pēc tam sludināja tālāk, un ne visi tic šodien. Ticība uz augšāmcelto Kristu nav pati par sevi saprotama lieta, un mēs par to nedrīkstam dzīvot ilūzijās. Tā nedrīkst kļūt pati par sevi saprotama pat tiem, kuri jau dzīvo kristīgajā ticībā no bērna kājas. Ja tas kļūs tev kā pats par sevi saprotams, tad kādēļ gan lai vēl kāds pievērstos šai pašsaprotamai vēstij? Tai katru reizi vajag, pirmkārt, jau tevi pārsteigt. Augšāmcelšanās vēstij katrās Lieldienās vajag tevi saviļņot, un tavai sirdi katru reizi no jauna vajag slavēt Dievu par šo uzvaru pār nāvi!
Jāņa Evaņģēlija 20. nodaļā ir rakstīts: ,,Vēl daudzas citas zīmes Jēzus darīja savu mācekļu priekšā, par kurām šajā grāmatā nav rakstīts. Bet šīs ir rakstītas, lai jūs ticētu, ka Jēzus ir Kristus, Dieva Dēls, un lai jums, kas ticat, būtu dzīvība viņa vārdā.’’ Augšāmcelšanās ir lielākā mūžīgās dzīvības zīme, un to mēs šodien svinam, ka Jēzus uzvara tādējādi ir kļuvusi uzvara mums visiem! Kristus ir augšāmcēlies! Patiesi augšāmcēlies!
Gulbenes luterāņu mācītājs Ilgvars Matīss
Tai pašā brīdī pienāca daži farizeji un sacīja Viņam: Izej un aizceļo no
šejienes, jo Hērods grib Tevi nonāvēt; Bet Viņš tiem sacīja: Ejiet, sakait šai
lapsai: redzi, Es izdzenu ļaunos garus un dziedinu slimos šodien un rīt, bet parīt
Es būšu galā. Tiešām, Man vēl šodien un rīt un parīt jābūt ceļā, jo neklājas
pravietim mirt ārpus Jeruzālemes. Jeruzāleme, Jeruzāleme, tu, kas nokauj
praviešus un akmeņiem nomētā tos, kas pie tevis sūtīti, cik reižu Es esmu
gribējis tavus bērnus pulcināt ap Sevi, kā vista pulcina zem spārniem savus
cālīšus, bet jūs negribējāt. Redziet, jūsu nams būs atstāts, un Es jums saku: jūs
Mani neredzēsit, tiekāms nāks diena, kad jūs sacīsit: svētīts, kas nāk Tā Kunga
,,Un Marija sacīja: "Mana dvēsele slavē To Kungu, un mans gars gavilē par Dievu, manu Pestītāju, jo Viņš ir uzlūkojis savas kalpones zemumu; redzi, no šī laika visi bērnu bērni mani teiks svētīgu, jo Varenais lielas lietas pie manis ir darījis, un svēts ir Viņa Vārds, un Viņa žēlastība paliek uz radu radiem pie tiem, kas Viņu bīstas. Viņš darījis varenus darbus ar Savu elkoni un izklīdinājis tos, kas ir lieli savā sirdsprātā. Viņš varenos nogāzis no augstiem troņiem un paaugstinājis zemos. Izsalkušo Viņš pildījis ar labumiem, un bagātos Viņš atstājis tukšus.’’ (Lk. 1:46-53)
Labdien, mīļā draudze ceturtajā Adventa Svētdienā! Labi, ka mums ir šis mazais brīdis vēl pirms Kristus Piedzimšanas svētkiem! Vēl nesen, škiet, ka bija septembris, un vēl nesen, šķiet, tikai decembris sākās, bet nu jau klāt ceturtā adventa svētdiena un parīt klāt jau 24. decembris. Tieši tāpat arī šķiet, tikko vēl biju mazs zēns un gāju skolā un nu jau klāt laiks, kad Kristus mūs ņems pie sevis. Tieši tik ātri laiks steidzas un mēs mēdzam to steidzināt vēl vairāk, ja neapsēžamies un nepārdomājam, kas notika vakardien, kas notika šodien, kas notika tikko un kāda tam jēga. Ja skrienam jau uz nākošajiem mirkļiem un dienām, bet šo brīdi, kas ir šobrīd, palaižam vienmēr garām.
Kas tad bija šī jaunava? Pat savā dzimtajā Nācaretē viņa nebija kāda mazpilsētas pārvaldnieka vai bagātnieka, bet parasta un nabadzīga pilsoņa meita. Mēs, cilvēki, vienmēr tiecamies pēc kaut kā, kas ir pārāks par to, kas mums ir: pēc vairāk naudas, varas, goda, pēc vieglākas dzīves. Bet tāds nav mūsu Dievs. Viņš uzlūko tos kas atrodas viszemāk. Tā kā Dievs ir Visaugstākais, tad Viņš nevar meklēt kaut ko augstāku, jo virs Viņa nekā nav; Viņš pat nevar skatīties uz kaut ko sev blakus, jo arī Viņam līdzīga neviena nav. Tādēļ Dievs nolūkojas uz tiem kas ir viszemākie un, jo zemāk kāds cilvēks atrodas, jo labāk Viņš to redz. Un Dievs ir izvēlējies nabadzīgu un zemu jaunavu, lai caur to Kristus nāktu pasaulē.
Marijai šī noslēpumainā Dieva-Glābēja piedzimšana par cilvēku jeb miesā nākšana tapa skaidra sevišķā, īpaši tuvā veidā: Viņš bija nācis miesā – un tieši viņas miesās, viņas klēpī. Šī atskārsme liek gavilēm un priekam pārņemt viņas dvēseli. Tāds noskaņojums – iekšējas gaviles un neizsakāms prieks – ir arī mums, kad atceramies Kristus dzimšanas stundu, kad tuvojas Svētvakars. Ar tādām brīnišķīgām emocijām mēs sagaidām Svētvakaru, domājam par tā jēgu un nozīmi un dziedam savās sirdīs „Klusa nakts, Svēta nakts”.
Arī Elizabete bija tapusi grūta no Dieva spēka un žēlastības, taču ne tādā veidā, kā Marija, kurā tas kas bija Viņa, bija no Svētā Gara. Elizabete jau bija vecāka sieviete un abiem ar viņas vīru Cahariju tas bija liels pārsteigums, ka viņu vecumā viņiem būs bērns, turklāt īpašs bērns – Jānis Kristītājs, kas sagatavos Jēzum ceļu.
Elizabete neparastā veidā zina visu, kas ir noticis ar Mariju bez nekādas stāstīšanas: viņa svētī Mariju un sauc Viņu par sava Kunga māti. Viņa pravieto un piesaka to, ko tūlīt teiks Marija. Un priecājoties par Mariju un Jēzu, viņa saka: ,,Labi tai, kas ir ticējusi, ka tas, ko Dievs licis viņai sacīt, piepildīsies.’’
Vai Dievs atrastu šodien šādu šķīstu, tikumīgu, neprecētu jaunavu, tas ir labs jautājums? Cik maz ir tādu cilvēku, kuri var lepoties ar to, ka ir saglabājuši nevainību līdz laulībām, tas ir ārkārtīgi liels retums un tādēļ īpaši teicami un godājami. Daudzi par to domā un tomēr krīt kārdinājumā un neiztur, lai paliktu šķīsti. Dievs bija no visām jaunavām pamanījis tieši Mariju un uzlūkoja kā tādu jaunavu, kura ar lielu atbildību iznēsās Viņa pārdabiskā veidā ieņemto Dēlu.
Kāda reakcija visbiežāk ir jauniem un ne tikai jauniem cilvēkiem, ja viņi uzzina par kādu atbildību? Viņi visbiežāk atgaiņājas. Turklāt, ja par to nebūs nekāda samaksa? Nu nē - kuram gan vajadzīgs uzņemties tādu atbildību?! No šādas atbildības – iznēsāt savās miesās un piedzemdēt Dieva Dēlu, pasaules Pestītāju – sirds pat varētu pamirt. Taču Marija, lai arī izbijusies, tomēr saka, eņģelim: ,,Redzi, es esmu Kunga kalpone, lai notiek ar mani pēc tava vārda.’’ (Lk. 1:38). Un, pie tam, nevis gaužas un sūdzas par šādu atbildību, bet slavē Dievu.
Marija uzticas Dievam un paļaujas, ka notiks, tā kā tam ir jānotiek. Viņa negaužas ,,kā mēs tiksim galā, kā pabarosim, kā mēs varēsim viņu mācīt un izaudzināt, un aizsargāt no briesmām?’’, bet ieliek to Dieva rokās.
Dziesmā Marija slavē To Kungu, kas uzlūkojis Savu pazemīgo kalponi. Viņas vārdi mums atklāj, ka pats brīnišķīgākais bija tas, ka Dievs necilo Mariju bija uzlūkojis un izredzējis. Ko Dievs saskatīja Marijā? Viņa pati atbild: Dievs uzlūkoja manu zemību. Proti, – nekā diža un cildena manī nebija, taču lielais un cildenais Kungs mani – tādu sīku un nenozīmīgu, kāda esmu, uzlūkoja un izredzēja par Savu kalponi.
Visskaistākā mūzika un visskaistākā dzeja komponistiem un dzejniekiem ir tieši tā, kas slavē Dievu, jo tam Svētais Gars dod īpašas melodijas un neparasti skaistus vārdus.
Ja mēs domājam par to, kā vispār rodas dziesmas, tad tas patiešām ir kaut kas netverami brīnumains. Arī pie mums dievkalpojumos katru reizi skan dziesmas un šodien pie mums ir pat atbraucis ciemos mūzikas skolas koris. Mūzikas un dzejas rašanās ir kaut kas tāds, uz ko no visām radītajām būtnēm ir spējīgi tikai cilvēki un eņģeļi. 148. Psalmā ir vārdi par eņģeļu slavēšanu: Alelujā! Teiciet To Kungu no debesīm, teiciet Viņu debesu augstumos! Teiciet Viņu, visi Viņa eņģeļi un Jesajas grāmatā ir rakstīts par serafiem, eņģeļiem, kuri nemitīgi slavē Dievu ar vārdiem ,,Tie nemitīgi sauca cits aiz cita šos vārdus: "Svēts, svēts, svēts ir Tas Kungs Cebaots! Visa zeme ir pilna Viņa godības!’’ – Tātad arī eņģeļos ir šis radošais gars, Svētais Gars, kas dod iedvesmu slavēt Dievu.
Tas, ka Dievs, izlēma, ka ir jāpiedzimst tieši caur Mariju, ir vēlreiz tāds liels atgādinājums, ka Dievs var izdarīt lielas lietas šajā pasaulē, caur pavisam vienkāršu cilvēku.
Tajā mirklī, kad tev ir kārdinājums teikt – kāda no manis jēga - atceries Mariju, šo vienkāršo un pazemīgo jaunavu, kura, visdrīzāk, bija nabadzīgāka par tevi, ne ar ko citu ļaužu priekšā nebija ievērojama, un tomēr Dievs viņu izvēlējās šim īpašajam uzdevumam.
Kādēļ cilvēki tik bieži ir depresijās un izdara pašnāvības? Viņi saka – no manis nav nekādas jēgas? Es neko nevaru izmainīt, vēl vairāk – es varu būt vai nebūt šajā pasaulē, neviens mani pat nepamanītu un nevienam manis nepietrūktu. Atceries Mariju – viņai nebija ne augsta amata, ne tūkstošiem sekotāju sociālajos tīklos, tikpat kā neviens par viņas eksistenci nezināja, viņa nāca no Nācarete ciemata, un tomēr Dievs Viņu uzlūkoja un paveica caur Viņu tādu brīnumu, ka mēs par to runājam un slavējam Dievu pat pēc tūkstošiem gadu, šis notikums izmainīja daudzu cilvēku dzīves un cik vēl izmainīs.
Varbūt tev par visa bezjēdzību ir domas dēļ nepareiza virziena. Varbūt tu lūkojies uz kaut ko tik augstu un salīdzini sevi ar tādiem cilvēkiem, kas daudz pasaulē sasnieguši un aizmirsti par to, ko māca Dievs. Tev varbūt šķiet, ka ir jātiecas arvien augstāk? Jā, ir, un vēl augstāk, nekā tu domā! Tikai lieta tāda, ka nevis pēc šīs pasaules augstumiem, bet pēc Debesu augstumiem. Dieva vārds saka: ,,Ja nu jūs ar Kristu esat augšāmcēlušies, tad tiecieties pēc tā, kas augšā, kur ir Kristus, kas paaugstināts pie Dieva labās rokas. Savas domas vērsiet uz augšu, ne uz zemes lietām.’’ (Kol. 3:1-2). Pāvils arī saka: ,,Kristus vārds lai bagātīgi mīt jūsu vidū: pamācait un paskubinait cits citu visā gudrībā un dziediet Dievam psalmus, himnas un garīgas dziesmas pateicības pilnām sirdīm!’’ (Kol. 3:16) Cik daudz tu esi slavējis Dievu, cik daudz Jēzus vārdus tu zini no galvas? Pāvils arī raksta: Jo jūs zināt, ka tas Kungs par atmaksu jums dos debess mantojumu. Jūs jau kalpojat savam Kungam—Kristum. Kas nepareizi darījis, dabūs pelnīto atmaksu; tur neievēro ārējo stāvokli.’’ (Kol. 3:24-25) Vai tu dari ievērojamu lietu Jēzum, kaut ko no tā, ko Viņš tev māca? Tad aizmirsti par dzīves bezjēdzību! Attopies – tava dzīve ir brīnišķīga, vērtīga un ar jēgu, tu kalpo lielam mērķim! Jēzus taču saka: Meklējiet vispirms Dieva valstību un viņa taisnību, tad jums viss pārējais tiks iedots. (Mt. 6:33) Meklē vienmēr Dieva svētumu, lai tāpat kā Marija, tu vari ieraudzīt, cik Dievs dara brīnišķīgas lietas! Lai tu slavē Dievu ar atvērtu sirdi Viņam un pateicies par to vērtību un jēgu, kādu Viņš iedod tavai dzīvei. Dievs neuzlūko augstus amatus, bet Viņš uzlūko pazemīgas sirdis, kuras tiecas pēc svētuma. Tev nav jābūt vistalantīgākajam vai gudrākajam cilvēkam pasaulē, lai tavai dzīvei būtu jēga. Arī Mariju nekas tāds nav sacīts. Bet šī necilā ciemata nākusī, nabadzīgā, pazemīgā, Dievam paklausīgā jaunava nekad, par spīti sirds sāpēm, ko viņai bija jāpiedzīvo, nesacīja, ka viņas dzīve ir nevērtīga, bet ieraudzīja Dieva varenos darbus un slavēja Dievu. Lai Dievs caur to mūs māca, kas ir patiesi lielas un vērtīgas lietas! ĀMEN
Mācītāja Ilgvara Matīsa uzruna 24.februārī.
Mācītāja ILGVARA MATĪSA sprediķis.
,,Trešajā dienā bija kāzas Galilejas Kānā, un Jēzus māte bija tur. Arī Jēzu un viņa mācekļus uzaicināja uz kāzām. Kad pietrūka vīna, Jēzus māte viņam sacīja: “Tiem nav vīna.” Tad Jēzus viņai atbildēja: “Sieviete, kāda man daļa par to? Mana stunda vēl nav atnākusi.” Viņa māte sacīja kalpotājiem: “Ko vien viņš jums saka, to dariet!” Tur bija nolikti seši akmens trauki ūdenim, pēc jūdu šķīstīšanās paražas, katrs no tiem divi vai trīs mēru tilpumā. Jēzus viņiem sacīja: “Piepildiet traukus ar ūdeni!” Un viņi tos piepildīja līdz pat malai. Tad viņš tiem sacīja: “Tagad smeliet un nesiet mielasta pārraugam.” Un viņi to aiznesa. Kad mielasta pārraugs bija nobaudījis ūdeni, kas bija tapis par vīnu, – viņš nezināja, no kurienes tas ir, bet kalpotāji, kas ūdeni bija smēluši, to zināja, – tad mielasta pārraugs sauc līgavaini un viņam sacīja: “Ikviens cilvēks vispirms liek priekšā labo vīnu, un, kad viesi ieskurbuši, tad sliktāko, bet tu esi pataupījis labo vīnu līdz šim.” Tā Galilejas Kānā Jēzus sāka darīt zīmes, atklādams savu godību, un viņa mācekļi ticēja viņam.’’ (Jņ. 2:1-11)
Labdien, mīļā draudze! Vai esat kādreiz sajutušies tā, it kā esat aizgājuši tur, kur jums nevajadzēja doties? Ka piedalāties tur, kur nevajadzēja jums būt? Vai ka esat tādā sabiedrībā, kur jūtaties lieks? Iespējams, ka arī Jēzus mācekļi tā jutās. Līdz ko viņi ar Jēzu ieradās kāzās, tā beidzās vīns. Tas, ka beidzas vīns, varētu šķist mums kā kristiešiem ne tā lielākā nelaime. Var arī iztikt bez alkohola. Taču šeit nebija runa tikai par pašu vīnu, bet gan tā beigšanās bija kā slikta zīme. Tas nostādīja kāzu rīkotājus ārkārtīgi nelāgā situācijā, un līdz ar to arī jauno pāri, it kā neprastu rūpēties par svinību norisi, par viesiem, vai it kā tas liecinātu par viņu skopumu. Vēl kā slikta zīme tas varētu izskatīties tādā ziņā, ka vīns tomēr simbolizēja prieku un laimi laulībā, līdz ar to, tā beigšanos varēja tiešām visi uztvert ar satraukumu un mulsumu.
Taču Jēzum ar vīnu bija kāds plāns; Viņš vēlējās iedibināt Svēto Vakarēdienu, lai ticīgie ļaudis varētu saņemt Viņu pašu - caur konsekrēto vīnu saņemt Viņa paša asinis. Bet tam vēl laiks nebija pienācis. Tādēļ Jēzus saka: ,,kāda daļa man gar to? Mana stunda vēl nav nākusi.’’ Jēzus nāca liela mērķa vārdā, Viņš nenāca, lai darītu tādus brīnumus, kā burvju fejas kādās pasakās. To varētu salīdzināt situāciju, kad mums ledusskapī beidzies ēdiens un mēs nevēlētos iet uz veikalu, bet lūgtu Jēzum radīt klāt ēdienu, lai nebūtu jāiet uz veikalu un lai dzīve būtu ticīgajiem ērtāka un vieglāka. Jēzus nenāca veikt šādus uzdevumus, kaut arī to spētu.
Māte saprata Jēzus vārdus. Un tomēr Viņa mīlestībā uz Mariju bija kas tāds, ka Marija pieņēma, ka Viņš kaut ko darīs, kaut arī vēl nezināja, tieši ko. Jēzus izdarīja izņēmumu, mīlestībās dēļ uz savu māti, kura kalpoja šajās kāzās un laulību dēļ kā tādu. Jo laulības, kas bija Dieva iedibinātas nedrīkstēja būt brīdis, kad cilvēki ir satraukušies un bēdīgi.
Vīns laulībās, kā prieka un laimes simbols. Ar ko tas saistās mums? Iespējams, ka ar sāpēm un asinīm, ar Jēzus nāvi. Tomēr tas vēl nav viss, jo Jēzus taču vēlas, lai mēs esam priecīgi par to, ka Viņš mūs pestīja caur savu nāvi. Jēzus noteikti nevēlas, lai mēs, saņēmuši Svēto Vakarēdienu, būtu skumīgi un nelaimīgi.
Vai mēs baznīcā jūtamies laimīgi, starp citiem brāļiem un māsām Kristū? Jā, neviens šeit nav pilnīgs un perfekts, un tomēr mēs esam viens ar otru un Dievs ir ar mums, vai gan tad ir kāds nopietns iemesls būt nelaimīgam.
Gluži kā ūdeni vīnā Jēzus pārvērš, tā arī mūsu skumjas Jēzus vērš priekā. Būs atkal citas skumjas un atkal Jēzus tās pārvērtīs, nākošajā nedēļā atkal būs kādas skumjas un arī tās Jēzus nāks pārvērst. Tādejādi tas nav tikai viens mirklis vai viena diena, bet Jēzus mūs pārvērš nemitīgi, tādēļ Viņš mums ir vajadzīgs katrai dienai.
Tādēļ Jēzus arī saka: ,,Nezūdieties par rītdienu, jo rītdiena pati par sevi parūpēsies; katrai dienai pietiek savu bēdu.’’ (Mt. 6:34). Ne tādā nozīmē, ka mums nebūtu jāparūpējas arī par to, piemēram, lai rītdienai pietiktu malkas un ēdiena, bet gan tādā nozīmē. Ka nav vēl vērts skumt par rītdienu, jo Jēzus ir gan šodien, un Viņš pārvērš tevi un tavas skumjas priekā, gan Viņš nepazudīs nekur arī rītdien.
Viena no tāda taupīga cilvēka pazīmēm ir tāda, ka Viņš cenšas paņemt visu, ko vien var. Reiz to piedzīvoju Turcijā. Ievēroju, ka naktsmītnes ēstuvē kādi tūristi no austrumu kaimiņzemes uzliek tik lielas porcijas, ka vispār to nav iespējams nekādā veidā apēst. To drīkstēja darīt, jo tur bija jāmaksā visiem viņa cena un nebija nekas ierobežots. Tomēr rezultātā tik ļoti cilvēkiem ir kārdinājums pārspīlēt. Sevišķi jau tad, ja viņš mājās nav redzējis tādus ēdienus. Beigu beigās lielākā daļa no dažu cilvēku paplātēm, tik vienkārši iemests atkritumos. Tas man liek domāt par to, ka cilvēki bieži vien vēlas paņemt to, ko var paņemt par nākošajām dienām, kaut arī nākošajās dienās būs atkal kas cits.
Jēzus vēlas, lai mēs būtu ar Viņu katru dienu, Viņš visu var pārvērst katru dienu. Ir kārdinājums saņemt Viņa klātbūtni svētdienā priekš visas nedēļas, taču Viņš vēlas būt ar tevi kopā arī pārējās sešas dienas. Mēs katru svētdienu atzīmējam savā ziņā Augšāmcelšanos dienu, jo svētdiena ir nedēļas pirmā diena un visas konfesijas, izņemot Septītās dienas adventistus, atzīmē svētdienu kā centrālo dievkalpojuma dienu. Bet tas nenozīmē, ka Jēzus ir miris pārējās sešas dienas.
Rītdien tev būs kādas skumjas, bet arī rītdien tu meklēsi Jēzu un Viņš būs atrodams.
,,Kad mielasta pārraugs bija nobaudījis ūdeni, kas bija tapis par vīnu, – viņš nezināja, no kurienes tas ir, bet kalpotāji, kas ūdeni bija smēluši, to zināja, – tad mielasta pārraugs sauc līgavaini un viņam sacīja: “Ikviens cilvēks vispirms liek priekšā labo vīnu, un, kad viesi ieskurbuši, tad sliktāko, bet tu esi pataupījis labo vīnu līdz šim.’’
Vai mēs spējam paši ticēt tam, ka labākais ir priekšā? Apustulis Pāvils vēstulē Filipiešiem raksta: ,,Brāļi, es vēl nedomāju, ka pats būtu to satvēris, bet vienu gan - aizmirsdams to, kas aiz manis, stiepdamies pēc tā, kas priekšā, es dzenos pretim mērķim, goda balvai - Dieva debesu aicinājumam Kristū Jēzū.’’ (Flp. 3:13-14)
Vakardien, tieši pretim mūsu dievnamam, gāja kāds ļoti piedzēries jauns cilvēks. Viņš bija tik piedzēries, ka nespēja noturēties uz trotuāra un sāka streipuļot pa brauktuvi, līdz nostiepās garšļaukus uz tās. Automašīnas dabūja stāties, un tas bija tikai brīnums, ka viņam neviena automašīna neuzbrauca. Es piezvanīju uz 112, lai atbrauktu palīdzība, un šis cilvēks neapdraudētu sevi un citus, viņš bija arī sasities, bija uz galvas daudz zilumu. Tā es ar viņu vēl arī parunājos, kamēr gaidīju palīdzību. Neko daudz no viņa, protams nevarēja saprast, bet darīju zināmu, ka es gribētu viņam palīdzēt. Sacīju arī to, ka esmu izsaucis palīdzību, bet viņš par to nebija īpaši priecīgs, un jautāja, kādēļ es to darīju. Es sacīju, ka uztraucos par to, ka viņu kāds nenobrauc. Viņš man pavisam rupji atbildēja: ,,A man vienalga’’. Līdz kam vajag nonākt, lai būtu vienalga, vai tevi nobrauc automašīna?? Pat ja esi dzīvē savārījis ziepes, pat ja esi pieļāvis kļūdas, pat ja esi daudz ko pazaudējis, nedrīkst būt vienalga. Un tas kristietim ir dots, ka viņš saprot, ka lai arī viņš ir darījis kaut ko nepareizi, tomēr Dievs var piedot un labākais vēl ir priekšā.
Kad mēs paliekam vecāki, un vairāk pieķeras dažādas kaites un arī fiziski nevaram izdarīt tās lietas vairs, ko jaunībā, tad ir kārdinājums domāt, ka viss labākais mūsu dzīvē jau ir pagājis. Bet gluži kā šajā notikumā, kur labāko vīnu viesi saņēma vēlāk, tā arī Jēzus labāko mums vēl tikai dos. Kāds mācītājs vienmēr ļaudis iedrošināja tieši šādā veidā. Tad, ka viņu pasauca aizlūgt pie slimnieka gultas, vienmēr viņiem sacīja ,,labākais tev ir vēl priekšā’’. Cilvēks izveseļojās un patiešām priecājās, jo nākošajā dienā, kurā viņš jutās daudz labāks, bija patiešām labāka, nekā iepriekšējā. Taču mācītājs gāja arī pie kāda slimnieka gultas, kurš bija slims uz nāvi. Un arī viņam mācītājs sacīja: ,,labākais tev vēl ir priekšā’’. Un patiešām ticīgam cilvēkam tā arī ir, jo viņš šo dzīvi pabeidz, iespējams kādā smagā slimībā un sāpēs, taču augšāmcelsies bez sāpēm un slimībām, Dieva klātbūtnē būs un mūžīgu laimi piedzīvos.
Šodienas lasījumā no pravieša Jesajas grāmatas, ir rakstīts; ,,Tevi vairs nesauks: Atstātā, nedz tavu zemi: Tuksnesis, bet tevi sauks: Pie kā Man labs prāts un tavu zemi: Salaulātā. Jo Tam Kungam būs labs prāts pie tevis, un tava zeme būs it kā salaulāta ar Viņu.’’ Jes. 62:4 To es saprotu, kā rakstītu par ticīgo tautu, par baznīcu, jo Bībelē daudzkārtīgi baznīca ir salīdzināta ar līgavu un Kristus ar līgavaini. Pravietis to raksta par nākotni, jo viss labākais ir vēl priekšā. Taču lai mēs to piedzīvotu, pie Kristus mums jāturas jau tagad. Lai Dievs mums uz to palīdz, ka nav ne dienas, kad par Viņu aizmirstam, kad nelūdzam un ticību pametam novārtā. Tieši otrādi - lai Jēzus Kristus Vārds mums arvien ir pirmajā vietā, jo tas ir mūsu glābšanas Vārds! ĀMEN
Šodien mēs pieminam 10 kara gadus un 2 pilna mēroga Krievijas iebrukuma Ukrainā gadus. Ir kādas lietas, kas notiek tā, mēs nespējam palikt malā. Vai vairāk vai mazāk, taču, ja izliekamies, ka mūs tas neskar, tad melojam paši sev. Dievnamā mēs nākam lūgt spēku, izturēt, pastāvēt un uzvarēt. Bez Dieva palīdzības, tikai ar pašu gribu vien nepietiek. Es esmu ticis pāri šim jautājumam, cik šodien cilvēku atnāks, vai kādam tas būs tikpat nozīmīgi kā man. Man ir būtiski šodien būt šeit, dievnamā, neatkarīgi no tā, vai atnāk 2 vai 3, vai 300 cilvēki. Kad vēlamies iegūt kaut ko bez Dieva palīdzības, tad drīzāk zaudēsim vēl daudz vairāk, nekā mums bija. Mēs patiesībā visi kaut kam sekojam līdzi, un es te nedomāju kādus sociālos tīklus, bet gan savas dzīves autoritātes un principus. Taču pirmajā vietā mums vienmēr jāpatur acu priekšā, ka visi, itin visi cilvēki zemes virsū ir maldīgi, bet tikai Dievs ir svēts un nemaldīgs. Tādēļ, ja cilvēks vēlas dzīvi bez Dieva, tad viņš nostājas uz maldu ceļa. Jēzus saka: “Ne ikkatrs, kas uz mani saka: Kungs! Kungs! – ieies Debesu valstībā, bet tas, kas dara Mana Debesu Tēva prātu.’’ Vadonis vai tauta, kas apspiež citas tautas, dara to, ko Dievs Debesīs nav pavēlējis, un dodas taisnā ceļā uz elli, lai aiz kādiem Dieva vārdiem tad slēptos. Iebrukt ir teicis kāds elku dievs, kas diemžēl sēž Kremlī. Kā lai mēs zinātu, ka mēs paši neejam maldu ceļos? Tikai ar turēšanos pie Kristus – pie Viņa vārdiem un personas. Nevis Viņa vārda izteikšana skaļāk un vairāk, bet tieši dzīva saskarsme ar Dievu ikdienas lūgšanās.
Nav neviena cilvēka darba, kas Dievam nebūtu zināms, viss tiks izgaismots. Kā rakstīts daudziem zināmajā 139. psalmā: “Tu zini – vai es sēdu, vai ceļos, Tev ir skaidras manas domas jau no tālienes.” Cilvēks, kurš domā, ka viņa vardarbība un ļaunie nodomi, ir Dievam apslēpti, ir ļoti naivs cilvēks. Un pat ja viņš būtu šajā pasaulē ar vislielāko varu un ietekmi, viņš tik un tā ir naivs un neapzinās savu galu un stāšanos Dieva priekšā. Tāds cilvēks arī aizmirst, ka Bībele pirmām kārtām māca to, ka katram būs jāatbild par sevi un par to, ka viņš darījis pāri citiem. Mēs katrs kaut kādā ziņā šajā karā piedalāmies. Ar to, ko mēs darām, un arī ar to, ka nekā nedarām. Katrs mēs esam atbildīgi Dieva priekšā par savu dzīves laiku arī tieši šobrīd ar to, ko un kā atbalstām, vai ar to, ka esam vienaldzīgi. Ir cilvēki, kas saka apmēram tā – viņi paši pārāk labi dzīvo, lai mēs viņiem palīdzētu, vai arī viņi paši pietiekami nepalīdz savai tautai. Atcerēsimies vienu lietu – tas ir tikai attaisnojums tavai vienaldzībai un nedarīšanai. Vai visi neatbalsta, vai visi nedara, vai visi neaizstāv? Tad jau sanāk, ka tu vēlies līdzināties tieši negodprātīgai tautas daļai. Bet kā tad ar tiem, kuri tiešām cieš, kuri aizstāv un aizsargā? Kā ar tiem, kuri sagūstīti un spīdzināti? Mazākais un reizē lielākais ir lūgties. Mazākais – jo tas neprasa daudz, bet lielākais – jo kopīgai lūgšanai ir patiesi liels Dieva spēks, un tas pauž patiesu ticību un gribu. Cilvēku bieži paralizē tieši bailes, tādēļ viņš nerīkojas, jo netic nekam labam. Bet Dieva vārds saka: “Dievs mums nav devis bailības garu.” Kristus arī saka, ka bailes rodas no mazas ticības. Un tieši tas ienaidniekam ir nepieciešams – maza ticība un bailes. Vai atdosim to, ko vēlas ienaidnieks, vai arī ticēsim, lūgsim, palīdzēsim, atbalstīsim? Tad, kad šaubāmies, vai un cik daudz palīdzēt, atcerēsimies nodedzināto Harkivas ielu, kur kādā mājā gāja ģimene ar trīs bērniem, sadegot dzīvi, jaunākajam bērnam bija 10 mēnešu, atcerēsimies nogalinātos gūstekņus, nevis korupciju vai nodevējus, kuru netrūkst nevienā tautā (arī mūsu)! Kā sacīja Krievijas opozicionārs A.Navaļnijs: “Nepadodieties! Ļaunuma triumfam ir vajadzīga tikai viena lieta – labo ļaužu bezdarbība.” Kas ir grūtāk – palīdzēt ar naudu, ar higiēnas lietām, silto veļu, ierakumu svecēm, maskēšanās tīkliem, dāvinātiem džipiem? Nolieciet to visu iepretim – savas dzīvības atdošanai par saviem mīļajiem, un viss iepriekšminētais šķitīs, kā pilnīgs sīkums. Taču, ja šis sīkums kaut mazlietiņ var dot atbalstu, tad vismaz tas ir jādara. Citu nedarīšana neattaisno tieši tevi, jo Dievs jautās: “Kur biji tu, kurā pusē un kādēļ?’’ Cilvēka vērtība karā tiek pazemināta līdz tik degradējošam stāvoklim, ka tas bieži vien tiek uzskatīts par tik vērtīgu, cik tas nes labumu citiem cilvēkam vai vienam konkrētam cilvēkam – vadonim. Ir vieglāk nedomāt, kā domāt, un ir vieglāk domāt, kā rīkoties un palīdzēt – katram viņa iespējās. Ja cilvēks zinātu visu, kas varētu notikt, iespējams, ka viņš ātri zaudētu ticību. Ja viņš zinātu, cik vajadzēs daudz, lai nonāktu pie mērķa, iespējams viņš nemaz neko nesāktu, tādēļ labi, ka mēs visu nezinām. Mēs esam pieraduši pie ļoti daudzām šausmīgām ainām ekrānos, tā vienam ziņu skatītājam, tāpat kā spriedzes filmu un šausmu filmu skatītājam ir palikusi par normalitāti, tādēļ cilvēku domāšana līdzi mēdz būt diezgan notrulināta, un viņam, bieži vien, nav ne jausmas, ka piedzīvot un redzēt šausmas un karu dzīvē ir pavisam kas cits. Vieni no lielākajiem meliem, ko ļaunums cilvēkam cenšas iestāstīt, ir, ka viņš vēlas cilvēkam kaut ko dot un ka viņš vispār kaut ko var iedot. Viņš piedāvā to, kā viņam nemaz nav, un to, ko viņš nevar dot. Krievijā karš tiek dēvēts par “speciālo militāro operāciju’’ ar nosaukumu “spaseņija’’ jeb “izglābšana’’. Ko izglāba 16 tūkstoši KF pārstāvji, mirstot par 32 tūkstošu iedzīvotāju pilsētu Avdijivku? Palika vien posts, drupas, krāsmatas, līķu un ievainoto kaudzes – lūk, šāda “izglābšana’’. Taču mēs nedrīkstam neko nedarīt un būt vienaldzīgi! Dievs māca mūs būt aktīviem! Kā rakstīja apustulis Pāvils: “Priecīgi cerībā, pacietīgi bēdās, neatlaidīgi savās lūgšanās.” (Rm. 12:12), un pats Kristus mācīja ļaudis ar vārdiem: “Lūdziet, tad jums taps dots, meklējiet, tad jūs atradīsit, klauvējiet, tad jums taps atvērts! Jo ikkatrs, kas lūdz, dabū, kas meklē, atrod, un, kas klauvē, tam atvērs.’’ Novērtēsim brīvību un pateiksimies par katru dienu, kas mums dota! Vēlaties izjust daudz vairāk brīvības? Aizejiet ar ģimeni uz Okupācijas muzeju, izstaigājiet, izdzīvojiet domās līdzi izsūtīto stāstus un iemācīsieties vairāk pateikties par šodienu!
Pirms dažām dienām skolēniem vaicāju, vai viņi zina, kādēļ piektdiena šonedēļ viņiem būs brīva. Atbildes bija - tādēļ, ka Lieldienas. Es vaicāju – vai tad Lieldienas nav svētdien un pirmdien? Jā, laikam taču tā, bet piektdiena, sestdiena…
Piektdien mēs pārdomājam vairākas lietas – pirmkārt jau Jūdas nodevību pret Jēzu, kas notika naktī uz piektdienu. Šoreiz nedomājot par tiem citiem, TIEM SLIKTAJIEM, esam aicināti aizdomāties, vai mēs kādreiz paši neesam kādu nodevuši - varbūt pat negribot, tomēr neesam bijuši uzticami, runājuši aiz muguras, darījuši kaut ko otram par skādi, ar to ievainojot Kristus sirdi. Vieglāk ir domāt par citiem, kā par sevi, bet šoreiz par sevi. Vai paši neesam nodevuši kādreiz tās vērtības, ko mums māca Kristus, lai panāktu savu labumu, savas intereses un ērti pievienotos vairākumam pārstāvot kādu populāru viedokli. Vai neesam kādu nodevuši, lai iekarotu to vietu, kur esam vai lai to saglabātu. Tik daudz ko varam pārdomāt.
Otrkārt - vai neizdevīgā brīdī, mēs nenoliedzam to, kas mēs esam un kam mēs piederam? Līdzīgi, kā Pēteris noliedza, ka būtu pazinis Jēzu, jo baidījās. No kā mums ir bailes? Vai baiļu priekšā esam gatavi noliegt savu ticību uz Pestītāju Jēzu Kristu, baidoties no ciešanām? Cilvēks pēc savas dabas ir tāds, kas pieķeras skaistajam, taču ievainotajā, nodotajā, apsmietajā Jēzū nekāda ārēja skaistuma un diženuma nebija, tur bija sāpes cilvēku grēcīguma dēļ. Kā ar mums? Vai paliekam mīlestībā uz cilvēku, kad tas grumbains? Kad tas cieš un ir uz slimības gultas, kad tas sagrauts fiziski vai mentāli? Vieglāk ir atstāt un teikt – man ir citas lietas, mūsu kopīgais laiks ir pagājis… lai ar viņu paliek un rūpējas tie citi…
Kad Kristus mira pie krusta, tur bija vien dažas sievietes un viens māceklis - tie cilvēki, kas palika mīlēt Jēzu arī Viņa ciešanās, palika blakus līdz pat nāves brīdim. Pārdomāsim, vai mēs neesam kādam cilvēkam likuši justies atstātam un pamestam.
Visnetaisnīgākā tiesa…Jēzus notiesāšanai uz nāvessodu nebija īstu argumentu, vien tukšas frāzes…ne laupītājs, ne slepkava un tomēr pūlis brēca ,,sit Viņu krustā’’. Bieži dzirdu, ka daudz dažādas apsūdzības cilvēku starpā salīdzina ar vēlmi piesist krustā, tomēr no tā būtu jāizvairās. Pirmkārt, tādēļ, ka krustā sišana ir kas ārkārtīgi pazemojošs garīgi un fiziski, asiņains līdz nāvei. Nedrīkst katru konfliktu, kas nav saistīts ar nāvessodu salīdzināt ar krustā sišanu. Otrkārt, Jēzus cieta krusta nāvi, būdams bez grēka – līdz ar to nevar salīdzināt katra cilvēka ciešanas ar Kristu, jo mēs tomēr esam grēcinieki, atšķirībā no Viņa. Šī tiesa atklāj cilvēka patieso dabu. Un bieži vien, tikai tad, kad cilvēks ir izdarījis ļaunāko, viņam atnāk atklāsme pašam par sevi. Kristus nenāca cilvēkus tiesāt, bet gan tos izglābt Mūžīgai dzīvei. Savukārt, cilvēki sagaidīja Jēzu, lai Viņu tiesātu, notiesātu par Viņa mīlestību uz cilvēkiem. Skarbs paradokss.
Nav iespējams ar patiesu prieku sagaidīt Kristus Augšāmcelšanās dienu, ja neesi pirms tam iedziļinājies Kristus dzīvē un ciešanās. Neviens no mums nevar pārmainīt pasauli un pat ne pats sevi, tomēr Kristus ikvienā cilvēkā var izdarīt kādas izmaiņas. Un ar Savu augšāmcelšanos parāda, ka šī dzīve vēl nav viss, kas mums paredzēts. Jēzus šodien ir dzīvs un to apliecina miljoniem kristiešu visā pasaulē. Var jau teikt, ka ir daudz dažādu ceļu, tomēr es ticu Kristus vārdiem, ka Viņš ir ,,ceļš, patiesība un dzīvība’’ (Jņ. 14:6) un cita ceļa man pie Debesu Tēva nav.
Cilvēki šodien saka, ka iespēju ir daudz un dažādas patiesības, tomēr es redzu, ka iespēja man nokļūt Debesīs ir tikai viena – caur ticību uz Jēzu Kristu. Ne velti Viņš ir teicis ,, Bet šauri ir vārti un šaurs ir ceļš, kas aizved uz dzīvību, un maz ir to, kas to atrod’’(Mt. 7:14). Viegli ir būt lielā pūlī, kas svin Lieldienas, tomēr esi arī tajā mazajā pulciņā, kas ir kopā ar Viņu arī ciešanās Lielajā piektdienā un katrā dievkalpojumā saņemot Svēto Vakarēdienu (Viņa miesu un asinis). Un arī tu savās ciešanās tad nebūsi viens, bet arvien Viņa stiprināts ceļā uz Mūžīgo dzīvošanu.
Aicinu visus arī kopā nākt piektdien plkst.17.00 uz filmu ,,Klusums’’! Dievnamā redzēt filmu ir pavisam citādi kā mājās. Filma liek aizdomāties – kā rīkojamies, kad ar ciešanām tiek pārbaudīta mūsu ticība un cik daudz varam izturēt, kad šķiet, ka Dievs klusē.
Kristus ir Augšāmcelšanās un dzīvība! Novēlu katram to sajust un piedzīvot!
Ziemsvētkus sauc par brīnumu laiku. Mēs varam pārnest mājās eglīti,
skatīties uz to un domāt – lūk brīnums! Mazā sēkliņā Dievs ir ielicis
gudrību, kura spēj no zemes trūdiem izveidot kaut ko tik filigrānu, smaržīgu
un galvenais – dzīvu! Dievs ir brīnumaini pūlējies, eglīti radot.
Tad saliekam zaros gaismiņas un mirdzošas bumbas, un nu ir vēl skaistāk.
Varam skatīties un teikt – vēl lielāks brīnums! Dievs manī ir ielicis spēju
un pat aicinājumu izdaiļot viņa lielisko darbu! Tas ir tik brīnumaini! Kā
man ir veicies sekot Dieva aicinājumam? Vai man ir izdevies izgreznot Dieva
izcilo darbu – sevi? Vai ir veicies atklāt savus talantus un izkopt Dieva
dotās spējas? Vai ir izdevies veidot sevi pilnīgāku, pievilcīgāku,
mirdzošāku?
Kad aplūkojam gaismiņas un mirdzošās bumbas, ko esam sakarinājuši savos
zaros, vajadzētu pārliecināties, vai neesam izdarījuši to pašu, ko ar eglīti
– izpušķojuši, bet nocirtuši. Vai neesam sevi nošķīruši no sēklas no kuras
uzdīgām, un no saknēm, kas mūs baroja? Mēdz notikt, ka, cenšoties kaut ko
bagātināt un izdaiļot, mēs to nocērtam. Tiecoties dzīvot krāšņāk, bagātāk un
interesantāk, mums gadās sadarīt ko tādu, kas nocērt vienību ar Dievu un
pārtrauc viņa sapni par mums. Tā ir liela nelaime, jo savu identitāti
cilvēks iegūst attiecībās. Nocērtot attiecības ar Dievu, mēs zaudējam pašu
identitātes kodolu un vairs nezinām, kas esam.
Ziemsvētki ir glābšanas pasākums. Kad ir gadījies sevi sacirst, neko negaida
vairāk kā glābēju ierašanos. Dievs sūta Glābēju. Kristus ir dzimis Bētlemē.
Dievs viņu iedēstīja pasaulē kā sēkliņu, kurā ielikta visa Dieva mīlestība
un gudrība. Vēlāk Jēzus teica: “Es esmu vīnakoks, jūs esat zari”! Apustulis
Pāvils par izglābtajiem runā kā par zariem, kas nolauzti no savvaļas koka,
bet uzpotēti dārza kokā, lai saņemtu dzīvības sulu no tā saknēm. Jēzus ir
Dieva dāvana visiem nocirstajiem. Tā ir iespēja atkal būt dzīviem zariem,
kuri ne tikai izskatās spoži uz brīdi, bet nes augļus uz mūžību.
Vēsts par Kristus dzimšanu ir visapkārt. Adventa un Ziemsvētku laikā tā
meklē cilvēkus pat ļoti intensīvi. Taču ne vienmēr Ziemsvētki ir veiksmes
stāsts ar laimīgām beigām. Bieži ir tā, ka svētki paiet, bet savienojums nav
noticis. Ziemsvētku neveiksmes simbols ir sakaltušās eglītes ar brūnām
skujām, kuras pēc svētkiem mētājas visās malās. Tādēļ vajag ļaut sevi
atrastu un meklēt arī pašiem. Intensīvi meklēt saslēgumu ar Kristu. Pat
kristiešiem, kuri par viņu daudz zina, vajadzētu meklēt, jo galvenais ir
savienojums, pa kuru plūst dzīvības sula.
Runāsim ar viņu! Runāsim ar Bētlemē dzimušo! Runāsim ar viņu par savu dzīvi
un par viņa dzīvi. Piemēram, jautāsim viņam, kā viņš spēja būt laimīgs?
Atceroties trūkumu, kādā viņš piedzima, pārbaudījumus, kurus panesa un
uzbrukumus, kurus piedzīvoja – kā viņš spēja nodzīvot laimīgu mūžu? Jautāsim
nevis dīkas intereses pēc, bet tādēļ, ka arī paši esam piedzimuši reālā
pasaulē. Izzināsim Jēzus dzīvi, jo, atrodot viņa laimes atslēgu, mēs varam
būt atraduši savējo. Ja meklēsim dziļi, atklājumu pietiks garam un jēgpilnam
mūžam.
Vēlu visiem svētītus Ziemsvētkus un atjaunotu dzīvību no Bētlemē dzimušā
Kristus!
Sirsnībā,
+ Jānis
Rīgas arhibīskaps